k n ä c k e

 
Testat att baka knäckebröd för första gången och oj vad gott det blev. Lätt var det också, så de här kommer jag göra fler gånger. Nästa gång funderar jag dock på att strö lite flingsalt över, tror det kan bli riktigt bra. 
 
Du behöver:
1 dl sesamfrön
1/2 dl solrosfrön
1/2 dl pumpafrön
1/2 dl linfrön
2 dl fulkornsvetemjöl
1/2 tsk salt
2 dl kallt vatten
2 msk olivolja
 
Gör så här:
1. Sätt ugnen på 150°C 
2. Blanda all torra ingrediensern ( sesamfrön. solros-, pumpa- och linfrön, vetemjöl och saltet). 
3. Häll i vattnet och olivolja och blanda ihop. 
4. Lägg ett bakplåtspapper på en plåt och bred ut smeten, ca 30cmx40cm. 
5. Grädda i mitten av ugnen i 25 minuter, ta ut och skär i bitar och sätt sedan in i ugnen igen i ca 20-25min. 
6. Ta ur ugnen och lägg och svalna på ett galler. 
 

Kommentarer
Postat av: Lisette Kepp

måste jag prova! tack för tipset. Hur länge håller dem?

Svar: Gör de, verkligen supergoda! Oj mina tog slut ganska snabbt (på en vecka) och då höll de. Men tror de kan hålla ganska länge om man förvarar dem i en plåtburk :) Lycka till!
Nicki

2014-09-24 @ 23:48:30
URL: http://lajsette.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0