Medelhavssmörgåstårta

 
Igår bjöd jag familjen på middag och jag hade prövat att gjort en smörgåstårta a la medelhavet. Hittade receptet hos Karin och har varit så sugen på att testa och den blev så himla god. Så är ni sugna på att testa en ny sorts smörgåstårta, gillar det Italienska så måste ni testa den här.
 
Du behöver:
27 skivor formbröd
 
Fyllning 1:
125g Mozarella
3 Tomater
1/2 rödlök
ca 1/2 dl pesto (jag gjorde min egen då jag inte tål nötter, se recept nedan)
 
Fyllning 2:
100 g parmaskinka
ca 40 g soltorkadetomater
1/2 förpakning Cream cheese (100g)
1 dl lätt créme fraiche
 
Överst:
125 g cream cheese med vitlök
1/2 förpakning Cream cheese (100g)
1 dl lätt créme fraiche
 
Garnering:
3 dl créme fraiche
ca 50 g parmaskinka
ca 50 g salami
kapris
coktailtomater
färsk basilika
 
Gör så här:
Skär bort kanterna från brödet och lägg ut första lagret (9 skivor)
Skär tomaterna och mozarellan i små tärningar, hacka löken. Blanda samman allt med peston. Bred på första första lagret av bröd.
Strimla skinkan och soltorkade tomaterna, blanda ihop med cream cheese och créme fraiche och bred på andra lagret av brödet.
Blanda cream cheese med vitlök, cream cheese och créme fraiche och bred sedan på överst på smörgåstårtan.
Vispa 3 dl créme fraiche och bred på sidorna av smörgåstårtan. Lått gärna smörgåsttårtan stå över natten för att safta till sig och garnera den sedan dagen efter.
 
 
Recept på Pesto utan nötter:
1 kruka basilika
12 g rostade solroskärnor
1 vitlöksklyfta
1/2 dl riven parmensanost
2 msk olivolja
 
Lägg basilikablad, solroskärnor, vitlöksklyftor och parmesanost i en mixer. Kör till alla ingredienser blandat sig. Tillsätt därefter olivoljan i en tunn stråle. Smaka av med salt.
 
Lycka till och smaklig måltid!

Kommentarer
Postat av: MyzaaN

men oh såg jju super gott ut :D !

Svar: det var den också, så du måste pröva :)
Annica

2012-08-12 @ 11:22:53
URL: http://myzaan.devote.se
Postat av: ANNAWII ♥

Åh så smarrigt! Den skulle jag vilja testa att göra en veg.variant av!

Kram

Svar: det skulle säkert vara supergott det också. Bara testa tycker jag och då vill jag se bilder sen :)
Annica

2012-08-12 @ 21:52:19
URL: http://annawii.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0