semlor

 
Nästa vecka är det semeldagen eller fettisdagen, så tänkte passa på att dela med mig av mitt favorit semelrecept. Tycker att det är godast med hemmagjorda och så är det egentligen bara de som jag får äta. Den här gången gjorde jag mini semlor och visst blev de söta?
 
Ca 30st mini semlor
Ingredienser:
100g smör
3 dl mjölk
50g jäst
1 dl socker
1 ägg
1/2 tsk hjortronsalt
ca 1 liter vetemjöl
+ 1 ägg för pensling
 
Gör så här:
1. Smält matfett i en kastrull, häll i mjölken och låt allt bli ljumet (ca 37°C).
2. Smula jästen i en degbunke och tillsätt sockret, degspadet och ägget.
3. Tillsätt hjortronsaltet och vetemjölet efter hand och arbeta degen smidig och blank.
4. Låt degen jäsa i 30 minuter under bakduk.
5. Ta upp degen och arbeta den ytterligare. Baka ut runda släta bullar och låt dem jäsa på plåten.
6. Pensla med vispat ägg och grädda i mitten av ugnen i 250°C i ca 5-10 minuter.
7. Låt svalna och fyll sedan med valfri fyllning. (jag har vaniljkräm i mina).

Kommentarer
Postat av: emmaEnarmade

Mums!

Svar: verkligen!
Annica

2013-02-06 @ 14:13:15
Postat av: ADARAS.se - din bloggtidning på nätet!

Tävlingstips! Vinn en lyxig kryssning för två! Perfekt för att skämma bort sig själv och någon man tycker om! Tävla i min blogg: http://adaras.se/2013/february/vinn-ett-lyxigt-kryssningspaket-for-tva.html#comment

2013-02-06 @ 22:50:32
URL: http://adaras.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0