Granola

 
Har länge gått och tänkt på att jag ska göra mig min egen granola. Går man i affärerna och tittar så innehåller alla de som ser goda och nyttiga ut nötter och det fungerar ju inte för mig som är nötallergisk. Så nu är det äntligen gjort, min alldeles egen granola. Mumsig som bara den och det bästa är att man kan ha i precis det man själv vill.
 
Det här är mitt recept men det går jätte bra att ändra och ta det man själv har hemma eller vad man själv tycker är gott. Torkadfrukt, nötter det är du själv som sätter gränserna. Supergott att servera din granola med färsk frukt och bär.
 
7 dl Fiberhavregryn
3 msk Rågkross
3 dl Pumpakärnor
2 dl Solrosfrön
 
0,5 dl Honung
0,5 dl Vatten
0,5 dl Solrosolja (eller majsolja)
 
1 dl Russin
2 dl Kokosflakes
 
1. Sätt ugnen på 175°C varmluft.
2. Blanda grynen, rågkross, pumpakärnor och solrosfrön.
3. Blanda ihop honungen, vattnet och oljan och ringla sedan över grynen. Blanda runt allt.
4. Rosa grynen i 15-20 minuter och rör om då och då.
5. Ta ut grynen och låt svalna. När de har svalnat blanda i russinen och kokosflakesen.

Kommentarer
Postat av: Vendela Nilsson

GOTT!

Svar: Den blev verkligen supergod :D
Annica

2013-06-26 @ 18:58:44
URL: http://fotografnilsson.blogg.se/
Postat av: Martina

Hej gumman.
Pauluns myssli med blåbär och vanilj innehåller inga nötter.
:-D

Svar: hej vännen! Tack för tipset kanske ska pröva nästa gång ;)
Annica

2013-06-29 @ 12:07:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0