Oreo bars

 
Brukar spara ner massor av recept som jag hittar och som jag tänker att jag ska pröva. En del har legat på datorn ett bra tag och som jag helt glömt bort, men när jag blir sugen på att baka något nytt så är det till den mappen jag går. Den här gången blev det dessa ljuvliga små bakverk.
 
Du behöver
16 stycken Oreos
100g margarin eller smör
200g mörk choklad
200g mjölkchoklad
1 burk kondencerad mjölk
10 stycken Oreos
100g vitchoklad
(totalt behövs lite mindre än 2 paket Oreos)
 
Gör så här
1. Förbered en ungssäker form, 30x22 cm och klä den i aluminiumfolie (den glansiga sidan upp). Smörj sedan foliet med margarin/smör.
2. Krossa 16 stycken Oreos tills de är smulor och små bitar. Smält margarinet/smöret och blanda ihop med Oreosarna.
3. Lägg kaksmeten i formen och tryck ut den över hela botten till du har ett jämy lager.
4. Förbered ett vattenbad. I bunken ovanför vattenbadet häller du i den kondecerade mjölken, mjölkchokladen och 100g av den mörka chokladen. Värm upp det på svagvärmer ända tills allt har smält samman.
5. Häll på blandningen på kakbotten.
6. Hacka de 10 Oreosarna grovt och strö över i formen.
7. Hacka resterande 100g av den mörka chokladen och strö över den.
8. Låt grädda i mitten av ugnen i 25-30 min i 160g. Kakan ska ha stannat och kan röra sig lite i mitten.
9. Ta ut kakan och låt den svalna helt.
10. Smält den vita chokladen och rippla den sedan över den svalnade kakan. Låt chokladen stelna och skär sedan kakan i bitar.
11. Förvaras i kylskåpet, men serveras rumstempurerad.
 

Kommentarer
Postat av: Emma

Mums vad goda dem är!

Svar: eller hur! Nästa gång ska jag pröva att ta glass till :D
Annica

2013-05-25 @ 19:54:56
Postat av: Cicci

Dom var SUPERGODA!Tusen tack :)

Svar: det var så lite så, sen hade du ju beställt efterrätt ;)
Annica

2013-05-26 @ 19:08:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0